Počítačové výukové programy
| ||||||||
Zeměpis - SOČ'98
| ||||||||
|
Jaro, 1998 Obor 12: Tvorba učebních pomůcek a didaktické techniky
Česká republika&Světová orientace
Výukové programy pro zeměpis
Tomáš Holubec
Masarykovo gymnázium
ÚvodCelý projekt jsem začal před třemi lety, kdy nabídka geografických výukových programů byla téměř nulová. Dnes již na trhu školních pomůcek lze získat zeměpisné programy firmy Terasoft, Panda Pedagogical Software, GPS a dalších. Předkládané programy jsem vypracoval samostatně nezávisle na uvedených firmách. Výchozí literaturou se mně staly učebnice zeměpisu pro základní a střední školy. Ověření sdělnosti, srozumitelnosti při obsluze i instalaci programů jsem si provedl prostřednictvím vyučujícího zeměpisu na jedné vsetínské ZŠ. Poslední verzí programů je CD Česká republika & Světová orientace.
Metodika
Struktura i obsluha obou programů je shodná. Po spuštění se objeví základní plocha
uprostřed s tlačítkovým panelem. Pod horním okrajem okna je menu se třemi položkami,
umožňujícími nastavit známkovací stupnici, zapnout nebo vypnout hudbu, zvolit režim
ukazování nebo pojmenovávání a vyvolat základní informace o programu. Pod hlavním
tlačítkovým panelem leží další umožňující nastavitelnou obtížnost otázek
(ZŠ, SŠ, pro nadšence), ve Světové orientaci zde také naleznete volbu kontinentu,
ze kterého chcete být zkoušeni. Kliknutím na tlačítko ústředního panelu se spustí zkoušení daného typu:
Česká republika
Součástí obou programů jsou zeměpisné testy, otázky pro práci s atlasem,
spojovací úkoly (spojování pojmů podle vzájemných souvislostí), zeměpisné křížovky. Českou republiku jsem rozdělil na regiony podle členění v učebnici Zeměpis pro osmé ročníky základních škol, RNDr. Milan Holeček a kol., které vychází z geografických hledisek a neodpovídá nově schválenému správnímu členění České republiky, které vstoupí v platnost až v roce 2000. Programovací jazyk
K naprogramování WINDOWSovských verzí programu jsem použil programovacího
prostředí DELPHI od firmy BORLAND. Pracoval jsem s 16-ti bitovým překladačem,
protože jsem chtěl zajistit spustitelnost programů i na počítačích s Windows 3.1,
což by s použitím 32-bitové verze nebylo možné. Programy jsou proto na počítačích
s WINDOWS 95 pomalejší, než by ve skutečnosti mohly být. Instalační program disketových verzíPro distribuci programů na disketách jsem vytvořil univerzální instalační program. Program zajistí zadání jména uživatele, přenesení potřebných souborů do zvoleného adresáře pevného disku uživatelova počítače a vytvoření programové skupiny v nabídce Start systému Windows 95 nebo v Program Manažeru ve Windows 3.1. Mapy
1. V atlase jsem vyhledal vhodnou mapku (typ a velikost mapy) a obkreslil ji na
průklepový papír.
Formát MAP jsem použil i v dalších programech, které nejsou součástí této práce. Ve verzích pod Windows jsou mapy malovány do komponenty Image zajišťující automatické překreslování při překrytí obrázku oknem jiné aplikace (není tedy nutno pracovat s událostí OnPaint). Některé univerzální části programů1.Formulář Hodnocení
Do celého projektu zavádí globální proměnné: Celkem, Zbyva, Chybne a RezimZniceniOkna
typu Integer. Ostatní formuláře mohou měnit hodnoty uvnitř těchto proměnných
a volat proceduru ObnovHodnoceni, která zobrazí aktuální stav zkoušení,
vypočítá procento úspěšných odpovědí a podle stupnice hodnocení určí průběžnou
příp. konečnou známku.
Kliknutí na tlačítko Konec zkoušení vyvolá událost OnClick. Procedura vázaná
na tuto událost zajistí uzavření formuláře, na kterém se "odehrává" zkoušení
(podle hodnoty proměnné RezimZniceniOkna), zobrazí formulář obsahující nesprávně
zodpovězené otázky a poté uzavře sám sebe. 2.Formulář SeznamChyb
Skládá se pouze ze dvou komponent - TMemo a TBitBtn. TMemo slouží jako
pole pro uchování komentářů k chybně zodpovězeným otázkám. 3.Hudba
Hudební doprovod zajišťuje komponenta TMediaPlayer, jako zdroj hudby
bere soubory *.MID. Protože komponenta sama o sobě přehrává soubory, stačilo
pouze komponentě určit jméno souboru k přehrání a přehrávání spustit příkazem
Play a po dokončení skladby (nebo na přání uživatele) změnit jméno souboru
a opět aktivovat přehrávání. Výpis části zdrojového kódu: unit Chybodp; interface uses SysUtils, WinTypes, WinProcs, Messages, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs, StdCtrls, Buttons; type TSeznamChybForm = class(TForm) Memo1: TMemo; OKBitBtn: TBitBtn; procedure OKBitBtnClick(Sender: TObject); procedure FormCreate(Sender: TObject); procedure FormShow(Sender: TObject); private PocetChyb : Integer; public procedure ZapisRadek(Radek : String); procedure Vynulovat; end; var SeznamChybForm: TSeznamChybForm; implementation {$R *.DFM} procedure TSeznamChybForm.OKBitBtnClick(Sender: TObject); begin Memo1.Lines.Clear; PocetChyb:=0; Close; end; procedure TSeznamChybForm.ZapisRadek(Radek : String); begin Memo1.Lines.Add(Radek); Inc(PocetChyb); end; procedure TSeznamChybForm.Vynulovat; begin Memo1.Lines.Clear; PocetChyb:=0; end; procedure TSeznamChybForm.FormCreate(Sender: TObject); begin PocetChyb:=0; end; procedure TSeznamChybForm.FormShow(Sender: TObject); begin if Memo1.Lines[0]='' then Memo1.Lines.Add('Všechny otázky byly zodpovězeny zcela správně.') else begin Memo1.Lines.Add(' '); Memo1.Lines.Add('Celkem chybných odpovědí: ' +IntToStr(PocetChyb)); end; end; end. Praktické zkušenosti s programy na ZŠ:
Programy Světová orientace a Zeměpis ČR máme na naší škole nainstalovány od roku 1996.
Původní verzi v DOSu jsme v roce 1997 vyměnili za novou ve Windows, což usnadňuje
přístup k programům i těm vyučujícím, kteří mají minimální znalosti s prací na PC.
Závěr
CD je výsledkem téměř tříleté práce, která představovala neustálé zdokona- lování
v programování a získávání aktuálních dat. Programy jsem sestavoval přesně podle požadavků,
které na mě jako žáka byly kladeny.
Použitá literatura:
ČESKÁ REPUBLIKA a SVĚTOVÁ ORIENTACE
autor: Tomáš Holubec Masarykovo gymnázium Vsetín
Autorem předložené výukové programy patří do skupiny výukových programů se zpětnou vazbou.
Jsou určeny pro aplikaci na počítačích s operačním systémem WINDOWS a k jejich spuštění
je třeba zabudovaná CD mechanika. Oba programy mají stejné formální provedení i strukturu
a představují v podstatě rozsáhlou databázi z oblasti geografických informací.
Tvorba výukových programů vyžaduje znalosti a zkušenosti jak z oblasti programování,
tak i odborné a didaktické znalosti zvoleného tématu. Z programátorského a obsahového
provedení je zřejmé, že autor těmto požadavkům vyhověl v plné míře. Snadné spuštění
programů z kompaktního disku zabezpečuje program AUTORUN. Obsluha obou programů je
po krátkém zácviku bezproblémová, funkci jednotlivých částí je možno snadno zjistit
i intuitivně.
U řady výukových programů, nabízených profesionálními firmami, je problematická jejich
didaktická (ale někdy i programátorská) úroveň. Autor předložených programů této
stránce věnoval velkou pozornost. V prvé řadě vycházel ze situace na školách, dané
stávajícími osnovami a učebnicemi a obsah rozčlenil tak, že pokrývá celou oblast
faktografických znalostí, které by měli mít žáci základní a střední školy. Programy
neobsahují zbytečné ovládací a nastavovací prvky takže ani méně zkušený uživatel není
na pochybách, jak s programem pracovat. Při aplikaci programu je žák nejen "zkoušen",
ale je zajištěna také zpětná vazba a v případě nesprávné odpovědi se ihned dozví také
správné řešení. Zdánlivě zbytečné tlačítko "zapamatuji si" ho totiž donutí si tuto
správnou odpověď opravdu přečíst. Značně náročná a užitečná z hlediska faktografie
je volba "pro nadšence".
Považuji za vhodné, aby Provedení a pestrost možností práce včetně hravých alternativ (křížovky, srovnávačky) svědčí o tom, že programy byly promyšleně vytvořeny s cílem pomoci výuce a ne jen prokázat programátorskou zručnost. V tom vidím hlavní přínos práce Tomáše Holubce. Několik drobných doporučení pro úpravy nijak nesnižuje vysokou úroveň zpracování obou programů. Práci doporučuji k postupu do dalšího kola. RNDr. Jaroslav Kusala |